Att prova nya saker

2kommentarer


En av mina dåligaste egenskaper är utan tvekan att jag är så jävla misstänktsam mot allt nytt som har med mat att göra. 
Jag kan inte komma på en enda grej som jag verkligen gillat från första början (förutom typ choklad och glass?). 
Bara några få exempel är ju kvarg, keso, hallon, isbergssallad, mango, bulgur, fullkornsbröd, frön, havregrynsgröt osvosv. Ja listan kan göras sjukt lång. 
Alla dessa grejer har jag alltså tvingat i mig tills jag börjat tycka om det.
Min nya utmaning är Gojibär ↑.

När jag var liten var jag så sjukt kräsen med maten att jag i princip inte åt någonting.
Fick ofta sitta i köket SJÄLV på dagiset för att jag vägrade äta. Missade alltid rasterna och "efterrätterna". 
En gång när jag tog en tugga av någonting som jag tidigare vägrat smaka så blev fröknarna så förvånade och upprepade "kors i taket!" tills en av dem, bokstavligt talat, ritade ett kors i taket ovanför min plats i matbordet.

En gång sa en fröken till mig att man måste smaka någonting minst 10 gånger för att verkligen kunna bestämma sig ifall man tycker det är gott eller inte. Jag vet inte om detta är sant eller någonting hon hittade på för att få i mig maten, men det har följt med mig hela livet. 
Nu för tiden smakar jag alltid saker flera gånger fast jag tycker att det är äckligt för annars anser jag inte att jag kan veta om det verkligen är äckligt. 


Aja, det var inte meningen att detta inlägg skulle bli såhär långt. Det jag vill komma fram till är att i ska utmana er själva. Det behöver inte handla om just mat, utan vad som helst.
Säg inte nej till saker ni inte provat.
Testa nya grejer, ge saker en chans. Eller två. Eller tio. Om det är det som krävs. Ge inte upp. Någongång vänder det. Och vänder det inte - prova något nytt!

2 kommentarer

morra

24 Apr 2014 21:59

Den tiden minns jag. Kräsna lilla Linda! Va bra att du vågar testa mer, livet är fullt av små goda ting ! Haha

morra

24 Apr 2014 21:59

Den tiden minns jag. Kräsna lilla Linda! Va bra att du vågar testa mer, livet är fullt av små goda ting ! Haha

Kommentera

Publiceras ej