Chiafrön

0kommentarer


Nu under dieten så är det extra viktigt att jag får i mig nog med vitaminer, mineraler, fiber och andra ämnen som kroppen behöver. Därför har jag börjat äta Chiafrön en gång mitt på dagen och en gång det sista jag gör innan läggdags.
Chiafrön ennhåller bland annat en stor mängd Omega-3, vilket är superbra för mig då jag inte får i mig det från annat (äter i princip aldrig fisk).
Fröet har även en grym uppsättning essentiella aminosyror, som är viktigt för återhämtning och uppbyggnad.

Chia innehåller även:

- 8 ggr mer Omega-3 än lax
- 15 ggr mer magnesium än broccoli
- 5 ggr mer kalcium än mjölk
- 3 ggr mer järn än spenat
- 3 ggr mer antioxidanter än blåbär
- många vitaminer och mineraler och en stor mängd fiber
- och är helt glutenfritt och veganskt!


Det finns en till orsak till att jag äter dessa, och anledningen ser ni på bilderna ovan.
Fröna sväller nämligen när de får ligga i blöt. Här har jag bara gjort ett exempel för att visa er. Detta är endast 1 msk Chiafrön som jag stoppat ner i ett vattenglas. Det fick stå över natten i rumstemperatur med plast över sig och på morgonen hade de växt väldigt mycket!
Detta är superbra för mig, jag häller bara ner lite i ett glas och dricker direkt, sedan sväller det i magen och skapar en mättnadskänsla. Grymt under diet. Gör jag detta innan jag går och lägger mig så är jag mätt hela natten, morgonen och dagen tills det är dags för mitt första mål. Jag har märkt en otroligt skillnad faktiskt.

Man kan även göra smoothies, puddingar och annat av det eftersom fröna får en härligt "gelé-liknande" konsistens när de får ligga i blöt.

Rekomenderas staaaarkt.

Kommentera

Publiceras ej