I skafferiet två meter bort

0kommentarer



Såhär ser det i princip alltid ut i familjen Bergs skafferi. Kanske inte denna mängd, men det finns alltid någonting gott. Nu är det både det ena och det andra; ballerinakakor, mums-mums, massssaaaa godis och små chokladhjärtan. Ibland är det jobbigt. Jobbigt att stå emot, jobbigt att se de andra käka, jobbigt att det finns där, men att jag inte vill fuska. 
När det inte finns något gott att äta, då tänker jag knappt på det. Men nu då jag är hemma arbetslös hela dagarna och jag vet att detta finns bara två meter bort, då är det fruktänsvärt frestande. 

Jag har inte fuskat på flera månader nu, det vill säga att jag unnat mig en eller två dagar på helgen, men varit helt strikt under veckorna. Nu den senaste månaden har jag bara haft en ätar-dag och då har jag knappt unnat mig någonting alls. Det har varit en liten chokladkaka eller liknande, men ingenting mer.
Förra helgen åt jag rätt mycket, men ingenting jämfört med förut. Det blev både fredagen och lördagen. Fredagen åt jag godis och fika och så drack jag ju även alkohol, så det var väl lite att ta i. Sen lördagen åt jag plättar med blåbärssylt och grädde till bakisfrukost + att jag fikade blåbärspaj på kvällen, vilket var rätt onödigt det också. Hade rätt mycket ångest över det sen, men då jag tänker på det nu så bryr jag mig inte så mycket.
Jag känner ändå att om jag lyckas hålla mig strikt hela veckan (något jag inte klarade förut), att jag unnar mig något litet 1 helgdag + att jag har en monsterätardag i månaden, ja då är jag nöjd. Vad mer kan man begära av en människa liksom? 

Jag är bara så jävla stolt över mig själv för att inte gå och käka det som finns i skafferiet varenda dag. Det ligger INTE i Liibees natur kan jag säga, det är någonting jag tränat och tränar på varenda dag, så det ska jag minsann få skryta om. 

Däremot finns det saker som är värre att stå emot och det är saker som är nyttiga, men som jag gärna överkonsumerar, just för att jag vet att de är nyttiga, tills de faktiskt inte blir nyttiga längre. Ska ge er ett exempel senare, men nu är det middag!

Kommentera

Publiceras ej