nyttiga chokladollar

0kommentarer

Resten av kvällen kommer att spenderas framför ett ton böcker och anteckningar, värsta veckan på länge väntar.
Därför har jag bakat nyttiga chokladbollar som jag ska unna mig mitt i pluggstormen. Receptet är ursprungligen taget från Alvas "Raw chokladbollar", men gjorde om receptet lite, exempelvis tog jag bort kokosen eftersom jag inte gillar det!


Ingredienser:
1 dl naturella chashewnötter
5 st. färska dadlar (utan tillsatser)
1/2 dl krossade linfrön
3 msk puffat, rostat ris
1 msk olivolja (ej nödvändigt)
4 msk kakao
1/2 tsk vaniljsocker

Tillsatte även lite kaffe, ca 3 msk, men efter behag istället för bara vatten. Detta eftersom jag älskar kaffesmak och det gjorde även att det smakade mer som vanliga chokladbollar.

Tillvägagångsätt:
1. Sätt nötterna och riset i en matberedare och strimla efter behag. Jag vill inte att det ska vara små bitar i, så jag strimlade ganska länge, tills det blev puder.
2. Jag ekomenderar att plocka ut kärnorna från dadlarna innan du sätter ner dem i beredaren. Sätt sedan dit alla ingredienser, förutom kaffet.
3. Kaffet häller du i lite eftersom, tills du ser att "degen" håller ihop och är nog kladdig.

KLART!



Jag tog mig även tid att räkna
ut näringsvärdet för vad jag fick till
7 st chokladbollar:
750 kcal
61g kolhydrater
25g protein

Per boll:
107 kcal
8,7g kolydrater
3,6g protein

En räcker gott och väl som ett snack till kaffet,
de är nämligen rätt mättande.
Jag själv räknar inte kalorier längre, blev besatt förra
gången,men tänkte att nån kanske ville veta. Dessutom
anser jag inte att dessa är onyttiga, trots att det är rätt
mycket kcal och kolhydrater i dem, eftersom
ingredienserna är bra och nyttiga.

Kommentera

Publiceras ej