Det här med periodisk fasta

0kommentarer

 

1 Juni
 

I ganska precis en månad nu har jag kört periodisk fasta. Av det jag läst verkar det som att de flesta börjat just denna fasta för att antingen deffa eller bulka, eller för att tappa mathetsen eller sötsuget, men att de sedan fortsatt använda det som en livsstil. Antagligen för att det är så bra. 
Man kan fasta på en miljon olika sätt, typ varannan dag, en dag i veckan, mellan alla olika timmar osv. Man prövar sig alltså fram tills man hittar det som passar en själv bäst.

Jag fastar 18- 20 timmar och äter 6- 4 timmar om dagen. Jag äter ungefär 3 mål. På vilodagar äter jag oftast bara ett mål, eftersom jag inte behöver få i mig lika mycket kalorier då och den mängd jag ska äta kan jag pressa på ett mål. Däremot tar det typ en timma att bara äta allt, men det är ju en annan femma. Haha.
De dagar jag tränar så tar jag kalorifritt PWO för att inte bryta fastan, som vanligt ca. 30 minuter innan jag startar passet.

De flesta undrar hur man orkar träna utan mat i kroppen, men kroppen vänjer sig otroligt snabbt. Jag har upplevt att periodiska fastan har gett mig MER energi på passen än när jag åt "normalt". Och inte bara under passen, utan under hela dagen faktiskt. Det låter väldigt ologiskt, men det är sant.
Så länge man inte fastar för länge så att kroppen hamnar i svält, så är det absolut ingenting ohälsosamt eller farligt med att fasta.

Hade tänkt amatörförklara lite lätt för er. Vill ni veta mer och bättre hur det fungerar, så läs på internet, finns många bra sidor! Det som händer när man fastar är att kroppen försöker bilda nytt glukos i kroppen och använder sig då av fettceller, utan att bryta ner muskelceller. Vad som händer i praktiken är att din fettprocent minskar, utan att muskelmassan gör det. 

Man kan då välja mellan att gå ner i vikt genom att äta clean mat och under sitt kaloribehov, precis som man gör i en vanlig deff. Vill man gå upp så äter man helt enkelt bara mer. Mycket mer. 

Det enda negativa jag läst om periodisk fasta kommer från "hälso"-freak, som till exempel Paulo Roberto, som skriver hur dåligt det är och att det är så viktigt att äta små mål hela tiden för att må bra.. detta säger han alltså utan att ens ha testat det själv. Men sen urstid har ju människan jagat mat på dagarna och sedan kommit hem med bytet på kvällen för att äta, så egentligen är det mest normalt att köra periodisk fasta. Motargumentet är att, man kan ju inte må bra av att bara äta på kvällen, människan har ju utvecklats att äta mindre mängder, flera gånger per dag. Men jag anser att människan utvecklas inte som en grupp, utan människan utvecklas som indvider, från person till person. Utvecklar man sin egen kropp och vänjer den till att bara äta på kvällen så funkar det, precis som det funkar för andra att utveckla den till att äta flera gånger. Visst, periodisk fasta kanske inte passar alla, men det måste man ju få avgöra själv. 

För mig har det funkat, riktigt bra. Jag är piggare, jag har nästan tappat sötsuget och jag hetsar inte kring maten som jag gjort tidigare. Även om jag unnar mig godis, fika eller annat gott ibland, så är det inte samma sak som förut. Nu kan jag äta en bit choklad och vara nöjd så, det kunde jag inte innan. Då åt jag och åt och åt och åt tills jag i princip spydde. Jag hade ingen spärr, var aldrig nöjd. Samma är det med mathetsen. Förut när jag åt så var det enda jag tänkte på var vad jag skulle äta nästa gång, jag längtade till middagen och fantiserade maten framför mig. Och ja, hur sjukt det än låter så är det sant. Jag har alltid haft en ohälsosam relation till mat. Men nu så ser jag inte mat på det sättet längre. Jag är i princip aldrig hungrig längre, förutom efter ett långt och jobbigt gympass. Jag känner aldrig ett sug efter mat, eller ja, det är klart att jag typ längtar när jag vet att vi typ ska äta grillat. Men det är inte på samma sätt. Middagen är inte längre i centrum och jag hetsäter inte. Jag äter och njuter av att det är gott, men sen är jag nöjd. Ni ska bara veta hur skönt det är.

Däremot ska jag sluta fastan imorgon, för vill vänja mig till PDOL. Nu när jag väl äter så äter jag ju väldigt mycket på kort tid, så magen sväller ju upp rätt mycket, och det vill jag ju inte ha under PDOL, så ska äta "normalt" nu i veckan och PDOL-helgen. Sen får vi se om jag börjar om eller inte!

Nu blev det här lite långt, men jag rekomenderar verkligen peridosk fasta om ni känner er sugna. Dock inte till de som halft ätstörningar eller har diabetes. 

18 Juli. Brösten har visserligen försvunnit lite, de hade fått stanna om de velat, men tydligen så ville de inte det..

Kommentera

Publiceras ej